ðïļ Andere vormen van financieren
Naast het werven van fondsen en subsidies zijn er nog andere manieren om je project te financieren, ieder met een eigen strategie.
Naast het werven van fondsen en subsidies zijn er nog andere manieren om je project te financieren, ieder met een eigen strategie.
Het voordeel van onderstaande methodes is dat je niet afhankelijk bent van de goedkeuring en de specifieke doelstellingen van fondsen. Ook hoef je meestal niet te verantwoorden waar je het geld aan uitgeeft. Zo kun je posten die fondsen vaak lastig vergoeden (bijvoorbeeld personeels- of accommodatiekosten) toch gedekt krijgen.
ðĄ Crowdfunding
Bij crowdfunding doneren veel mensen een klein bedrag voor een specifiek project.
Bij crowdfunding doneren veel mensen een klein bedrag voor een specifiek project.
Dit gaat via een online platform dat het doneren faciliteert. Je zet een online campagne op om zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken om iets te doneren; mensen kiezen daarbij zelf hoeveel ze geven.
Om mensen aan te moedigen een donatie te doen, staan er meestal zogenaamde 'tegenprestaties' tegenover het geven van geld. Denk aan bijvoorbeeld een vermelding op de website, een diner of een speciale 'vip'-behandeling tijdens een evenement.
Crowdfunding kan een goede manier zijn om geld te krijgen voor je project. Om het te laten slagen, heb je wel een goed online netwerk nodig. Je zal een sterke campagne moeten voeren en bereid zijn er voor een korte periode (vaak een maand) veel tijd in te stoppen. Let ook op de kosten die de crowdfundingplatforms vaak vragen voor hun diensten!
âķ TIP: Voor je Stadsie is een crowdfundingplatform speciaal voor Utrechtse initiatieven.
Ze bieden (online) trainingen over crowdfunding en via hun platform maak je kans op een bijdrage van een fonds.
ð° Donaties
Donaties hoeven niet alleen door grote en bekende organisaties gevraagd te worden, jouw organisatie kan het ook!
Donaties hoeven niet alleen door grote en bekende organisaties gevraagd te worden, jouw organisatie kan het ook!
Enkele mogelijkheden:
- Benefiet evenement organiseren.
- Spullen vragen. (Er zijn veel Facebookgroepen waar gratis spullen worden aangeboden.)
- Collecteren (let op: hiervoor heb je een vergunning van de gemeente nodig en een keurmerk van het CBF).
- âVrienden vanâ â mensen vragen of ze een eenmalige of structurele donatie willen geven.
- Online doneren d.m.v. een betaalmodule op je website.
ðĒ Sponsoring
In het geval van sponsoring doneert een persoon of organisatie aan jouw project of organisatie en verwacht daarvoor een tegenprestatie.
In het geval van sponsoring doneert een persoon of organisatie aan jouw project of organisatie en verwacht daarvoor een tegenprestatie.
Soms is dat eenmalig, soms structureel. Vaak gebeurt sponsoring in natura in plaats van geld. Voor het verkrijgen van sponsoring is het belangrijk om te bepalen wat jouw organisatie het bedrijf kan bieden. Reclame? Verbetering van het imago? Een bedrijfsuitje?
Houd bij het zoeken naar sponsoring in gedachte dat dit voor een bedrijf gewoon een zakelijke deal is, die het bedrijf ook iets moet opleveren.
âķ TIP: De Maatschappelijke Beursvloer Utrecht is een evenement waar bedrijven en maatschappelijke organisaties met gesloten beurzen uitwisselen.
ðą Sociaal ondernemen
Heb je een dienst of een product die je kunt verkopen?
Dan kun je op basis daarvan een verdienmodel opstellen en zo je kosten dekken. Dit zogeheten 'sociaal ondernemen' krijgt steeds meer aandacht.
Heb je een dienst of een product die je kunt verkopen?
Dan kun je op basis daarvan een verdienmodel opstellen en zo je kosten dekken. Dit zogeheten 'sociaal ondernemen' krijgt steeds meer aandacht.
Zodra je gaat ondernemen, krijg je vaak met andere wet- en regelgeving te maken dan wanneer je alleen werkt met fondsen of donaties (bijvoorbeeld het wel of niet afdragen van BTW). Ook brengt het een andere denkwijze en dynamiek voor je organisatie met zich mee.
Het grote voordeel is dat je minder afhankelijk bent van externe partijen en er meer continuÃŊteit in je organisatie kan zitten.
Voorbeelden van verdienmodellen:
- Verkoop van goederen of een dienst: per verkocht product of geleverde dienst wordt er betaald.
- Abonnement: mensen nemen een abonnement en betalen daar een vast bedrag per maand of jaar voor.
- Advertenties: omdat jullie veel mensen bereiken, zijn jullie interessant voor adverteerders.