Stichting GOUD zoekt een penningmeester (vrijwillig)
Contactpersoon
Nicole Breek
#107320
Scan me of ga naar www.vcutrecht.nl/o/Stichting-GOUD/activiteiten/Stichting-GOUD-zoekt-een-penningmeester-vrijwillig/107320 om je aan te melden
Samenvatting
Ben jij handig met boekhoudsystemen, goed in financieel-administratieve processen en weet je de weg in fondsenwerving? Dan zijn we op zoek naar jou!
Uitgebreide omschrijving
Ben jij handig met boekhoudsystemen, goed in financieel-administratieve processen en weet je de weg in fondsenwerving? Weet je deze vaardigheden toe te passen in een kleine organisatie, met af en toe ook een vleugje politiek? En wil je jouw kennis en enthousiasme inzetten voor een maatschappelijk doel dat de belangen van dak- en thuisloze mensen in Utrecht behartigt? Het bestuur van stichting GOUD is op zoek naar een nieuwe penningmeester.
Over ons
Stichting GOUD zet zich in voor de belangen van dak- en thuisloze mensen in Utrecht. We luisteren naar wat er speelt, komen op voor hun rechten en werken samen met andere organisaties en de gemeente. Ons doel: een stad waarin iedereen meetelt en gelijke kansen krijgt.
Wat ga je doen?
Het bestuur ondersteunt op vrijwillige basis een team betaalde medewerkers. Als penningmeester hou jij het financiële overzicht binnen de stichting. Concreet betekent dat:
- Bijhouden van de financiële administratie en boekhouding.
- Opstellen van begrotingen en financiële (jaar)rapportages.
- Contact onderhouden met accountant, subsidieverstrekkers en fondsen.
- Werven van fondsen en subsidies.
Het operationele werk wordt grotendeels door het team van belangenbehartigers en veldwerkers gedaan. Het bestuur neemt richting dat team vooral een coachende rol aan: de medewerkers doen het werk met de doelgroep. Het bestuur draagt zorg voor de randvoorwaarden die nodig zijn om dat werk te kunnen uitvoeren.
Wie zoeken we?
We zoeken iemand die:
- Ervaring heeft met boekhoudsystemen en financieel beheer.
- Het leuk vindt om cijfers op heldere wijze inzichtelijk te maken voor de rest van het bestuur.
- Affiniteit heeft met fondsenwerving en daar ervaring in heeft (of dat wil opbouwen).
- Betrouwbaar, zorgvuldig en betrokken is.
- Affiniteit heeft met onze doelgroep – ervaring is niet nodig, maar hart voor mensen in kwetsbare situaties wel.
Wat bieden we?
- De kans om met jouw kennis en tijd echt iets bij te dragen aan mensen die vaak over het hoofd gezien worden.
- Een plek in een betrokken en enthousiast bestuur.
- Flexibiliteit: je kunt je taken grotendeels zelf indelen.
- Een vrijwilligersfunctie met vergoeding van onkosten.
Nadere toelichting organisatie
Stichting GOUD bestaat bijna 25 jaar en werd ooit opgericht vanuit een groep harddruggebruikers die bivakkeerde in de roemruchte tunnel onder Hoog Catharijne. In de jaren daarna is GOUD geëvolueerd tot een volwaardige stichting, die nauw samenwerkt met onder meer de gemeente en andere organisaties in het werkveld. Op onze locatie aan de Oudegracht in Utrecht kunnen mensen tijdens het inloopspreekuur terecht voor een kop koffie en praktische vragen. Buiten het inloopspreekuur wordt op afspraak gewerkt. Stichting GOUD werkt met een team van 6 vaste parttime medewerkers, die allemaal van maandag t/m woensdag werken. Sinds 2021 werken zij in een zelfsturend team, bestaand uit:
- 4 belangenbehartigers voor de individuele en collectieve belangenbehartiging.
- 1 veldwerker, onze antenne naar behoeften van en relevante ontwikkelingen voor onze doelgroep.
- 1 office manager voor monitoring, administratie en kwaliteitsbewaking.
Bestuur van GOUD
Als bestuurslid kom je te werken in een betrokken team van 5 bestuursleden, die al dan niet werkervaring met deze doelgroep hebben. Het bestuur is samen met het team op de werkvloer verantwoordelijk voor:
- het uitstippelen van het beleid, de meerjarenstrategie en standpunten van de Stichting GOUD.
- het activiteitenplan en budget per jaar en bewaking van de voortgang bij uitvoering.
- verantwoording in jaarverslagen over activiteiten en financiën.
- ondersteuning van onze medewerkers en het HRM proces.
Bestuursleden van GOUD doen dit op vrijwillige basis, en steken zo’n 2 tot 4 uur per week in het werk voor de stichting. Denk daarbij aan:
- bestuursvergadering (1x per maand op maandagavond) waarin actuele ontwikkelingen worden besproken.
- Reageren op vragen/mails van de uitvoerend medewerkers
- bezoek aan ons kantoor voor afstemming/overleg met het uitvoerende team.
- kwartaalgesprek met de gemeente (1x per 3 maanden).
- bijwonen maandelijkse lunch, die wordt bereid door, met en voor de doelgroep.
Interesse?
Zie jij jezelf als onze nieuwe penningmeester? Stuur dan uiterlijk 12 december 2025 een mailtje met een korte motivatie en je CV naar [email protected].
Wil je eerst meer weten? Bel of mail gerust met Willeke van der Maaten (voorzitter): 06-15228927 of [email protected]
Samen maken we Utrecht een stukje menselijker en eerlijker – doe je mee?
Over Stichting GOUD
Stichting GOUD is een laagdrempelige organisatie die opkomt voor de belangen van dak- en thuislozen (drugsgebruikers) in de regio en de stad Utrecht.
De Stichting heeft een kantoor in de binnenstad van Utrecht waar iedereen, met vragen of problemen, welkom is op het spreekuur. Op deze manier houdt Stichting GOUD direct contact met de mensen op straat en kan ze de signalen en knelpunten van de straat inventariseren, om vervolgens samen met betrokken instellingen en de gemeente oplossingen te vinden.
Omdat de signalen waarmee mensen komen vaak ook directe belemmeringen zijn in het herstel dan wel het leven van de klant, ontstaat er ook een stuk dienstverlening om de klant op weg te helpen.
Stichting GOUD werkt voor zowel het individu als de groep. Ook kunnen familie, vrienden, belangstellenden en hulpverleners langskomen voor informatie of met vragen.
“Kom binnen!” er is koffie en wie weet, hebben wij een antwoord op je vraag.
Voor illegalen bieden wij een rustpunt. Wij kunnen ze in contact brengen met STIL en zij kunnen bij ons gebruik maken van de computer of hier telefoneren.








