VC Utrecht staat midden in de stad: letterlijk en figuurlijk! Vanuit ons pand aan de Bemuurde Weerd OZ stimuleren en verbinden we het Utrechtse vrijwilligerswerk, onder meer met onze goed bezochte ...
Ins & outs van ANBI’s
Doelgroep
Bestuursleden, toezichthouders, vrijwilligers bij organisaties die ANBI willen worden of bij organisaties die ANBI zijn en dat willen blijven.
Inhoud
De ANBI-status heeft veel voordelen voor maatschappelijke organisaties, maar er gelden wel diverse voorwaarden en verplichtingen. Hoe zorg je dat jouw organisatie een ANBI wordt en wat moet je doen en laten om de status te behouden?
In deze bijeenkomst komt aan bod welke voordelen het voor een organisatie heeft om ANBI te zijn, bijvoorbeeld op het gebied van vrijwillige inzet en belastingen. Vervolgens wordt besproken welke organisaties in aanmerking komen voor de ANBI-status, wat de voorwaarden zijn om de status te verkrijgen en aan welke verplichtingen ANBI’s moeten voldoen om de status te houden.
Workshopbegeleider
Annemarie van den Heuvel heeft jaren in het notariaat gewerkt en daar veel ervaring opgedaan met ANBI’s. Zij adviseerde zowel bestaande ANBI’s als organisaties die ANBI wilden worden, ten aanzien van onder meer bestuur en toezicht, statuten, reglementen en giften en nalatenschappen.
We realiseren nieuwe samenwerkingen rond maatschappelijke vraagstukken en andere manieren waarop oude en nieuwe inwoners van de stad zich vrijwillig willen inzetten voor elkaar.
Wij zijn met 12 parttime medewerkers, circa 12 vrijwilligers en een RvT.