Skip Navigation

Taal Doet Meer

Non-profit

Over ons

Taal Doet Meer zorgt er met 600 vrijwilligers per jaar voor dat Utrechters kunnen meedoen in de samenleving. Het leren van de Nederlandse taal is een rode draad in ons werk. Taal is nodig om een baan...

Gezondheid & WelzijnKinderen & JeugdMensen met beperkingenVluchtelingen & MinderhedenGender gelijkheid
Deel

Wegwijzer (digi)taalaanbod Leidsche Rijn Centrum, iedere dinsdag van 13.00 – 15.

Vacature · 2–3 uur/week
Koningin Wilhelminalaan 8, 3527 LD Utrecht, Netherlands
#28823
Scan me of ga naar www.vcutrecht.nl/o/Taal-Doet-Meer2/activiteiten/Wegwijzer-digitaalaanbod-Leidsche-Rijn-Centrum-iedere-dinsdag-van-1300--15/28823 om je aan te melden
SamenvattingEén keer per week ben ik twee uur aanwezig in bibliotheek om laaggeletterden informatie te geven over het aanbod van Nederlandse taallessen in Utrecht.
Uitgebreide omschrijving

“Eén keer per week ben ik twee uur aanwezig in bibliotheek om laaggeletterden informatie te geven over het aanbod van Nederlandse taallessen in Utrecht. Samen met iemand die een barrière voor de Nederlandse taal ervaart bekijk ik welke taalles deze persoon nodig heeft. Vaak zit achter de wens om de Nederlandse taal te leren een andere behoefte. Iemand wil bijvoorbeeld meer grip krijgen op zijn financiën of de brieven van Nederlandse instanties beter begrijpen. Waar mogelijk slaan wij gelijk spijkers met koppen en regel ik direct een inschrijving bij een taalschool of bel ik voor meer informatie. In de bibliotheek zit ik aan een ‘adviestafel’ waar geïnteresseerden zich voor meer informatie kunnen melden. Ben ik op dat moment in gesprek dan kan iemand in onze ‘wachtkamer’ wachten.” – Ellen, Wegwijzer taalaanbod Utrecht.

 

Wat doe je als vrijwillig Wegwijzer?

  • Je informeert laaggeletterden over het taalaanbod in Utrecht en verwijst hen door
  • Dit gebeurt in de vorm van een inloop spreekuur van 2 uur in de ochtend of in de middag in een bibliotheek in Utrecht. Op dezelfde tijd is er ook een medewerker van het buurtteam en Digiwijs aanwezig.
  • Je voert adviesgesprekken (telefonisch of in de bibliotheek) voor laaggeletterden die niet naar de bibliotheek kunnen komen
  • Je stemt af met bibliotheekmedewerkers en houdt een logboek bij met vragen die binnenkomen en de wijze van afhandeling.

Om bovenstaande te doen, word je getraind in het gebruik van de sociale kaart van de wijk en van je kunt meer waarmee houd je je kennis over het taalaanbod in Utrecht op peil.

 

Wat heb jij in huis?

  • Je hebt affiniteit met de doelgroep, laaggeletterde buurtbewoners
  • Je kunt zelfstandig werken
  • Communicatieve vaardigheden, waarmee je gesprekken kunt voeren met mensen die de Nederlandse taal beperkt beheersen
  • Je kunt snel zicht krijgen op een situatie en door de juiste vragen te stellen de leerwensen van laaggeletterden achterhalen (taalniveau, persoonlijke ontwikkeldoelen, financiële mogelijkheden) en denkt mee over oplossingen en doorverwijzingen
  • Je ben geïnteresseerd om getraind te worden o.a. in het Utrechtse (digi)taalaanbod en de sociale kaart om laaggeletterden actief door te kunnen verwijzen
  • Je bent digitaal vaardig zodat je binnengekomen vragen kunt registreren
  • Je bent wekelijks 2 à 3 uur beschikbaar en flexibel inzetbaar voor minimaal een half jaar. Eenmaal in de 6 weken is er een overleg met collega wegwijzers uit andere wijken

 

Wat krijg jij ervoor terug?

Door jouw inzet zorg je ervoor dat laaggeletterden zich thuis gaan voelen en mee kunnen doen in de Utrechtse samenleving. Taal heb je immers nodig om vrienden te maken, met de leerkracht van je kinderen te praten, naar de dokter te gaan, een baan te vinden of je huiswerk te maken. Zinvol werk dus met een grote maatschappelijke impact! Tegelijkertijd leer jij andere culturen kennen, krijg je een hoop enthousiaste Taal Doet Meer collega’s erbij en kun je je ontwikkelen door diverse passende trainingen.

Je wordt aangestuurd door een projectleider van Taal Doet Meer. Samen met de Bibliotheek Utrecht zorgt de projectleider voor de informatie die jij nodig hebt en een passende scholing. Periodiek wordt er intervisie aangeboden en organiseren wij bijeenkomsten waarmee jij jezelf kunt ontwikkelen. Om de 6 weken is er een wegwijzersoverleg, waar alle wegwijzers uit Utrecht informatie uitwisselen. Onkosten worden in overleg vergoed en je krijgt een smartphone in bruikleen.

 

Interesse / vragen?

Heb je belangstelling voor de functie van Wegwijzer? Kun je contact opnemen met Yvonne Blok, projectleider bij Taal Doet Meer via telefoonnummer 030-2947594.

 

Hoe kom ik er?
Vrijwilligerswerk in Utrecht > Utrecht Activiteiten > Taal Doet Meer > Wegwijzer (digi)taalaanbod Leidsche Rijn Centrum, iedere dinsdag van 13.00 – 15.
Over Taal Doet Meer
Taal Doet Meer zorgt er met 600 vrijwilligers per jaar voor dat Utrechters kunnen meedoen in de samenleving. Het leren van de Nederlandse taal is een rode draad in ons werk. Taal is nodig om een baan te vinden, met de leerkracht van je kinderen te praten, naar de huisarts te gaan, met een computer te werken of je huiswerk te maken.

Vrijwillige taalcoaches bieden taalcoaching en activering aan mannen en vrouwen die het Nederlands niet als moedertaal hebben. Onze vrijwillige mentoren en huiswerkbegeleiders ondersteunen risicoleerlingen op de middelbare school. Zij krijgen een extra steun in de rug om een goede start te maken in de brugklas en bij het maken van huiswerk.

Ons werk levert alle betrokkenen wat op: cursisten leren de taal en de samenleving kennen. Scholieren presteren beter op school. Vrijwilligers verbreden hun blikveld, ontwikkelen hun sociale vaardigheden en dragen bij aan begrip en samenhang binnen de Utrechtse samenleving.
·
#28823
Scan me of ga naar www.vcutrecht.nl/o/Taal-Doet-Meer2/activiteiten/Wegwijzer-digitaalaanbod-Leidsche-Rijn-Centrum-iedere-dinsdag-van-1300--15/28823 om je aan te melden